Zadania Urzędu Stanu Cywilnego
Zadania Urzędu Stanu Cywilnego określa ustawa o aktach stanu cywilnego oraz ustawy szczególne. Do ustawowych zadań Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, należy w szczególności:
- Prowadzenie ksiąg stanu cywilnego;
- Rejestracja stanu cywilnego w księgach stanu cywilnego w formie aktów stanu cywilnego oraz decyzji i postanowień;
- Przyjmowanie zgłoszeń urodzenia i zgonu;
- Przyjmowanie oświadczeń o:
1) wstąpieniu w związek małżeński;
2) braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu;
3) stwierdzeniu legitymacji procesowej do wystąpienia do Sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa;
4) wyborze nazwisk, jakie będą nosić małżonkowie oraz dzieci zrodzone z małżeństwa;
5) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa;
6) uznaniu dziecka;
7) nadanie dziecku nazwiska męża matki;
8) wskazaniu kandydata na opiekuna prawnego.
- Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu;
- Wydawanie zaświadczeń:
1) stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
2) stwierdzających możność zawarcia małżeństwa zgodnie z prawem polskim osobom zamierzającym zawrzeć związek małżeński za granicą;
3) o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego;
4) o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub ich braku.
- Występowanie do Sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa;
- Rejestracja małżeństw wyznaniowych zawartych zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego na podstawie zaświadczeń dostarczonych przez duchownych z zachowaniem ustawowego terminu;
- Odtwarzanie aktów stanu cywilnego;
- Wpisywanie treści aktu sporządzonego za granicą do księgi stanu cywilnego;
- Wydawanie odpisów skróconych i zupełnych aktów stanu cywilnego i prowadzenie ewidencji wydanych odpisów;
- Prostowanie w księgach stanu cywilnego oczywistych błędów pisarskich;
- Nanoszenie zmian w aktach stanu cywilnego w formie wzmianki dodatkowej oraz dokonywanie przypisów;
- Uzupełnienie aktów, które nie zawierają wszystkich niezbędnych danych;
- Występowanie do Sądu z wnioskami w sprawach unieważnienia aktu stanu cywilnego, sprostowania lub ustalenia jego treści w przypadkach określonych w ustawie,
- Prowadzenie postępowań w sprawach zmiany imienia lub nazwiska w tym:
1) przyjmowanie wniosków o zmianę imienia lub nazwiska wraz z niezbędnymi załącznikami;
2) orzekanie w formie decyzji administracyjnej o wyrażeniu zgody na zmianę imienia lub nazwiska albo o odmowie wyrażenia zgody na zmianę;
3) ustalanie pisowni i brzmienia imion i nazwisk;
4) zawiadamianie właściwych organów i podmiotów o dokonanej zmianie imienia lub nazwiska.
- Sporządzanie listy jubilatów oraz organizowanie wizyt Wójta u osób obchodzących pięćdziesięciolecie małżeństwa oraz stulecie urodzin;
- Prowadzenie archiwum Urzędu Stanu Cywilnego.