Urząd Stanu Cywilnego informuje

Urząd Stanu Cywilnego informuje
Od marca 2015 roku weszła w życie nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego wprowadzająca elektroniczny sposób prowadzenia rejestracji stanu cywilnego w Polsce, który zastępuje dotychczas prowadzone papierowe księgi stanu cywilnego. Urodzenia, małżeństwa i zgony są rejestrowane przez kierowników urzędu stanu cywilnego w jednym, centralnym Rejestrze Stanu Cywilnego.
Ułatwienia dla obywateli wprowadzone nową ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego
- odmiejscowieniewybranych czynności, w tym np. możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie Polski
- zwolnienie obywateli z obowiązku przedkładania w urzędach stanu cywilnego odpisów aktów
stanu cywilnego przy realizacji czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego
-uproszczenie załatwiania spraw z zakresu: przeniesienia zagranicznego dokumentu stanu cywilnego
(transkrypcji), odtworzenia krajowego aktu stanu cywilnego i zagranicznego dokumentu stanu cywilnego,
rejestracji zdarzeń, które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane, administracyjnego
sprostowania i uzupełnienia aktu stanu cywilnego. Te sprawy załatwiane będą bez konieczności
prowadzenia postępowań administracyjnych, w formie tzw. czynności materialno-technicznej zakończonej
wydaniem odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego uwzględniającego dokonaną zmianę. Decyzja
administracyjna będzie wydawana wyłącznie w razie odmowy dokonania tego rodzaju czynności.
Odmiejscowienie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego
Czynności, których można dokonać w wybranym urzędzie stanu cywilnego:
l uzyskać dokumenty:
-odpis aktu stanu cywilnego zupełny i skrócony
-zaświadczenie o zamieszczonych lub nie zamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby
-zaświadczenie o stanie cywilnym
-zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa do konkordatowej
formy zawarcia związku małżeńskiego, określonej w art. 1 § 2 i 3 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy
- zaświadczenia stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo
WAŻNE ! Jeżeli w Rejestrze Stanu Cywilnego jest zamieszczony akt stanu cywilnego, w oparciu o który
może zostać sporządzony i wydany wnioskowany dokument (np. odpis danego aktu stanu cywilnego,
zaświadczenie o stanie cywilnym) wówczas wnioskodawca otrzyma go niezwłocznie.
Natomiast, jeżeli takiego aktu stanu cywilnego nie będzie w Rejestrze Stanu Cywilnego (rejestr od 1 marca
2015 r. będzie sukcesywnie napełniany), wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia zostanie
zrealizowane w następujących terminach:
-w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku – jeżeli wniosek złożony zostanie do kierownika urzędu stanu cywilnego przechowującego księgę, w której znajduje się akt
-w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku – jeżeli wniosek złożony zostanie do kierownika
urzędu stanu cywilnego nie przechowującego księgi, w której znajduje się akt
złożyć wniosek:
- o rejestrację urodzenia lub zgonu, które nastąpiły poza granicami RP i nie zostały tam zarejestrowane
oraz o rejestrację urodzenia, zawarcia małżeństwa, zgonu, które nastąpiły poza granicami RP jeżeli w
państwie urodzenia, zawarcia małżeństwa, zgonu nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego
- o przeniesienie do Rejestru Stanu Cywilnego zagranicznego dokumentu stanu cywilnego (tzw.
transkrypcję)
- o odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego
- o odtworzenie treści krajowego aktu stanu cywilnego
złożyć oświadczenia:
- konieczne do uznania ojcostwa
- o zmianie imienia lub imion dziecka zamieszczonych w akcie urodzenia w terminie 6 miesięcy od jego
sporządzenia
- o tym, że dziecko będzie nosić takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby wspólne dziecko
małżonków
- o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa przez rozwiedzionego małżonka
złożyć pisemne zapewnienie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa; składa
osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo w procedurze poprzedzającej zawarcie małżeństwa
Dokumenty wydawane z rejestru stanu cywilnego
l odpisy aktów stanu cywilnego:
-odpis zupełny aktu stanu cywilnego - stanowi dosłowne powtórzenie pierwotnej treści aktu stanu
cywilnego wraz treścią późniejszych zmian; wniosek o jego wydanie składa się do wybranego kierownika
urzędu stanu cywilnego; odpis może zostać wydany na wniosek, w formie dokumentu elektronicznego
opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
kwalifikowanego certyfikatu; opłata skarbowa za jego wydanie wynosi 33 zł
- odpis skrócony aktu stanu cywilnego - odzwierciedla aktualną treść aktu tj. uwzględnia dokonane zmiany
w akcie; wniosek o jego wydanie składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego; odpis
może zostać wydany na wniosek w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym
podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu; opłata
skarbowa za jego wydanie wynosi 22 zł
UWAGA ! Od dnia 1 marca 2015 obowiązują nowe wzory odpisów zupełnych i skróconych aktów
stanu cywilnego. Równocześnie do dnia 31 sierpnia 2015 roku dopuszczalne jest wydawanie ww.
dokumentów na dotychczasowych formularzach, w przypadku stosowania przez kierownika urzędu stanu
cywilnego regulacji przejściowej.
- zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby, zakres danych tego dokumentu poza oznaczeniem wnioskodawcy
zawiera informację o sporządzonych aktach stanu cywilnego wskazanej osoby; informację o
zamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego przypiskach przy akcie wskazanej osoby lub treść tych
przypisków; informację o zamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej
osoby lub treść tych danych, z wyłączeniem danych zawartych w akcie stanu cywilnego oraz danych
zawartych w rejestrze uznań; informację o niezamieszczeniu w rejestrze stanu cywilnego danych
dotyczących wskazanej osoby lub przypisków przy akcie wskazanej osoby. Wniosek o wydanie składa się
do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego; dokument ten może zostać wydany na wniosek w
formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym
przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu; termin ważności - 6 miesięcy od daty
sporządzenia; opłata skarbowa za jego wydanie wynosi 24 zł.
- zaświadczenie o stanie cywilnym jest dokumentem o uniwersalnym charakterze zawierającym poza
danymi osobowymi wnioskodawcy także oznaczenie jego stanu cywilnego jako sytuacji w odniesieniu do
małżeństwa; we wniosku o wydanie tego dokumentu znajduje się oświadczenie o nieistnieniu okoliczności
mających wpływ na stan cywilny, nieodzwierciedlonych w rejestrze stanu cywilnego, składane pod
rygorem odpowiedzialności za złożenie fałszywego oświadczenia oraz pouczenie o odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia; zaświadczenie to jest wydawane wyłącznie osobie,
której dotyczy. Wniosek (także w postaci elektronicznej) o jego wydanie składa się do wybranego
kierownika urzędu stanu cywilnego; dokument ten może zostać wydany na wniosek w formie dokumentu
elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy
ważnego kwalifikowanego certyfikatu; termin ważności - 6 miesięcy od daty sporządzenia; opłata skarbowa za jego wydanie wynosi 38 zł.
- odpis skrócony aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe
- odpis zupełny aktu zgonu osoby o nieustalonej tożsamości
Podmioty uprawnione do uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego i zaświadczenia o
zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących
wskazanej osoby
- osoba, której akt dotyczy
- jej małżonek, wstępny (np. rodzic), zstępny (np. dziecko, wnuk), rodzeństwo, przedstawiciel ustawowy (np.rodzic), opiekun
- osoba, która wykaże w tym interes prawny
- sąd
- prokurator
- organizacja społeczna, o ile jest to zgodne z jej celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny
- organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań
Fotokopia aktu stanu cywilnego
- można wykonać nieodpłatnie fotokopię aktu stanu cywilnego sporządzonego w księdze stanu cywilnego
prowadzonej w formie papierowej na podstawie dotychczasowych przepisów prawa, jeżeli jej wykonanie
nie zagraża trwałości księgi i zawartych w niej aktów
Ważne ! Fotokopia aktu stanu cywilnego nie ma mocy dokumentu urzędowego - jest dokonywana
aparatem osoby uprawnionej do jej otrzymania, a rolą kierownika urzędu stanu cywilnego jest wyłącznie
udostępnienie księgi, o ile jest to możliwe bez jej uszkodzenia.
Osoby uprawnione do otrzymania fotokopii (te same osoby, które otrzymają odpis), tj.:
- osoba, której akt dotyczy
- jej małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, przedstawiciel ustawowy, opiekun
- osoba, która wykaże w tym interes prawny
Okres przechowywania w urzędzie stanu cywilnego aktów stanu cywilnego
- 100 lat akty urodzenia
- 80 lat akty małżeństwa i akty zgonu
UWAGA ! W okresie przechowywania aktów stanu cywilnego w urzędzie stanu cywilnego można ubiegać się o wydanie dokumentów z Rejestru Stanu Cywilnego, na podstawie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego (np. odpisów aktów stanu cywilnego, stosownych zaświadczeń).
Odstępstwo od tej reguły - uzyskanie dokumentów po upływie wskazanych okresów przechowywania
jest możliwe, jeśli urząd stanu cywilnego nie przekazał aktów stanu cywilnego do archiwum państwowego i jeżeli żyje osoba, której dokumenty te dotyczą.
Po upływie tych okresów (odpowiednio 100 i 80 lat), akty stanu cywilnego przekazywane są w ciągu 2 lat
do właściwego archiwum państwowego.
Kierownik urzędu stanu cywilnego po upływie okresów przechowywania aktów stanu cywilnego w urzędzie stanu cywilnego, ale przed przekazaniem ich do archiwum państwowego udostępnia je na zasadach przewidzianych dla materiałów archiwalnych.
Dokumenty sporządzone w języku obcym
Dokumenty, które sporządzone zostały w języku obcym muszą być przedłożone w urzędzie stanu cywilnego wraz z ich urzędowym tłumaczeniem na język polski.
Urzędowego tłumaczenia może dokonać:
- tłumacz przysięgły (wpisany na listę tłumaczy przysięgłych prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości)
- tłumacz przysięgły uprawniony do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii
Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Tłumaczenia przysięgłe w państwach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego przygotowane na podstawie informacji uzyskanych z polskich placówek dyplomatycznych polski konsul
Uwaga ! Z dokumentami przetłumaczonymi przez konsula zrównane są:
- dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i
poświadczone przez polskiego konsula
- dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie
przetłumaczenie przez konsula na język polski
Uwaga ! W razie braku tłumacza przysięgłego języka obcego danego państwa na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, dopuszczalne jest złożenie tłumaczenia dokumentu zagranicznego
potwierdzającego stan cywilny dokonanego przez konsula lub uprawnionego pracownika
przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Kierownik USC
Marzena Przybylak
Pozostałe aktualności
-
50 lat razem. Małżeństwa z Gminy Malanów świętowały złote gody
-
Złote Gody par małżeńskich z gminy Malanów
-
K O M U N I K A T - medale dla par za długoletnie pożycie małżeńskie
-
Informacja z pracy Urzędu Stanu Cywilnego w 2020 roku
-
Informacja z pracy Urzędu Stanu Cywilnego w 2019 roku
-
ZŁOTE GODY PAR MAŁŻEŃSKICH
-
Informacja z pracy Urzędu Stanu Cywilnego w 2018 roku
-
K O M U N I K A T
-
Komunikat Ministerstwa Cyfryzacji - elektroniczna rejestracja urodzenia dziecka
-
Informacja z pracy Urzędu Stanu Cywilnego w 2017 roku
-
Informacja z pracy Urzędu Stanu Cywilnego w 2016 roku
-
ZŁOTE GODY PAR MAŁŻEŃSKICH
-
Statystyka pracy w USC
-
Złote Gody par małżeńskich z Gminy Malanów